Wat heb je voor het laatste geprogrammeerd?

Wanneer je problemen hebt met code die je hebt geschreven in PHP, HTML, Javascript of een andere programmertaal, dan kan je dat in dit forum kwijt. Wij staan voor je klaar.
Plaats reactie
Aar
Beheerder

Bericht door Aar »

Ik trap uiteraard als topicstarter af....

Voor het CMS achter mijn website gebruik ik CKeditor 4 (misschien stap ik over naar 5 als mijn doel daar beter mee te behalen is), en daar wil ik widgets aanbieden voor de gebruikers. Denk aan een mogelijkheid om YouTube te embedden, of een Instagram-post te plaatsen, of een (zinloos) TikTok-filmpje te plaatsen.

Nu kan je heel simpel de gegeven HTML-code erin plakken, en klaar. Maar ja, wilt graag een eigen stijl erom heen hebben, sommige trackers of overbodige externe aanroepen eruitslopen. Dus dan is het tijd voor placeholders. Vaak wordt er UBB-code's gebruikt, maar omdat dit standaard gewrapped wordt als paragraph heb ik alternatieve placeholders, zodat CKeditor met een simpele configuratieaanpassing dit beschouwt als geldige HTML-tags, omdat die daarop filtert, vul maar eens <blaat></blaat> in een standaardinstallatie, en opeens is je tag weg.

Dit setje tags wil onder andere:

Code: Selecteer alles

<cms-image data-image-id="42"></cms-image>
<cms-gallery data-gallery-id="5"></cms-gallery>
<cms-youtube data-youtube-id="AbCdEfG123"></cms-youtube>
<cms-x data-x-id="1234567890"></cms-x>
<cms-instagram data-instagram-id="1234567890"></cms-instagram>
Uiteraard wil ik de menu's van CKeditor aanroepen om op de plek van een cursor een dergelijke placeholder met die achterliggende HTML-code te plaatsen, via een eventueel popupje met vraaginvoer (welke YouTube video?).

De basis is al gelegd met een karige parser in PHP, en een kazige implementatie in CKeditor die nu as we speak belabberd werkt. Maar ik ben ijverig aan het ontwikkelen.

Naast een werkende implementatie wil ik ook:
- Een betere abstractere manier om een configuratie te kunnen maken van de bestaande tags.
- oEmbed gebruiken om de data op te halen, en e.v.t. te filteren op externe trackers/linkjes.
- Parsed data en raw data opslaan, zodat je niet on-the-fly de parser aanroept, en zodat je ook eenvoudig een gemaakt artikel kan herparsen wat handig is bij een andere stijl.

https://github.com/arienclaij/treinenweb_cmseditor
RobbyTown
Beheerder & Eindbaas

Re: Wat heb je voor het laatste geprogrammeerd?

Bericht door RobbyTown »

Tja wat je 'programmeren' kunt noemen, iets kleins geprogrammeerd (gewoon standaard PHP functie) om het te hernoemen en verplaatsen van locatie. De reden waarom is simpel, export locatie geheim houden.

<?php

rename('/pad/public_html/cacti-export/graphs/graph_10_1.png', '/pad/public_html/traffic/dagelijks.png');
rename('/pad/public_html/cacti-export/graphs/graph_10_2.png', '/pad/public_html/traffic/wekelijks.png');
rename('/pad/public_html/cacti-export/graphs/graph_10_3.png', '/pad/public_html/traffic/maandelijks.png');
rename('/pad/public_html/cacti-export/graphs/graph_10_4.png', '/pad/public_html/traffic/jaarlijks.png');

?>
Met plugin_gexport worden de grafieken geFTPt. Maar ook de complete grafiek template van Cacti. Als je in de HTML broncode kijkt zou je dan dit kunnen achterhalen

cacti-export/graphs/graph_10_1.png
Ga je naar

voorbeeldwebsite.nl/cacti-export/
Dan kan je de Cacti Tree template zien, met als gevolg zie je meerdere grafieken die je eigenlijk geheim wil houden.
Aar
Beheerder

Re: Wat heb je voor het laatste geprogrammeerd?

Bericht door Aar »

Super handig! Ik moet ook nog eens een keer iets bouwen om mijn VPS'jes en servers in de gaten te houden, met SNMP ofzo.
Het schijnt heel krachtig te zijn.

Voor nu heb ik inmiddels een parser gebouwd in PHP om de genoemde tags te kunnen parsen. Ook heb ik in CKeditor (na een h oop moeite) een soort widget systeem gebouwd die laat zien waar ik een YouTube-blok, of een X-blok heb geplaatst, aan de hand van de genoemde tags in de bron-code modus.
Plaats reactie