Ik trap uiteraard als topicstarter af....
Voor het CMS achter mijn website gebruik ik CKeditor 4 (misschien stap ik over naar 5 als mijn doel daar beter mee te behalen is), en daar wil ik widgets aanbieden voor de gebruikers. Denk aan een mogelijkheid om YouTube te embedden, of een Instagram-post te plaatsen, of een (zinloos) TikTok-filmpje te plaatsen.
Nu kan je heel simpel de gegeven HTML-code erin plakken, en klaar. Maar ja, wilt graag een eigen stijl erom heen hebben, sommige trackers of overbodige externe aanroepen eruitslopen. Dus dan is het tijd voor placeholders. Vaak wordt er UBB-code's gebruikt, maar omdat dit standaard gewrapped wordt als paragraph heb ik alternatieve placeholders, zodat CKeditor met een simpele configuratieaanpassing dit beschouwt als geldige HTML-tags, omdat die daarop filtert, vul maar eens <blaat></blaat> in een standaardinstallatie, en opeens is je tag weg.
Dit setje tags wil onder andere:
Code: Selecteer alles
<cms-image data-image-id="42"></cms-image>
<cms-gallery data-gallery-id="5"></cms-gallery>
<cms-youtube data-youtube-id="AbCdEfG123"></cms-youtube>
<cms-x data-x-id="1234567890"></cms-x>
<cms-instagram data-instagram-id="1234567890"></cms-instagram>
De basis is al gelegd met een karige parser in PHP, en een kazige implementatie in CKeditor die nu as we speak belabberd werkt. Maar ik ben ijverig aan het ontwikkelen.
Naast een werkende implementatie wil ik ook:
- Een betere abstractere manier om een configuratie te kunnen maken van de bestaande tags.
- oEmbed gebruiken om de data op te halen, en e.v.t. te filteren op externe trackers/linkjes.
- Parsed data en raw data opslaan, zodat je niet on-the-fly de parser aanroept, en zodat je ook eenvoudig een gemaakt artikel kan herparsen wat handig is bij een andere stijl.
https://github.com/arienclaij/treinenweb_cmseditor